07.07.2018

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26550AU, 26540ST/OR Tourbillon, Chronograph

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26550AU Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26550AU

W 2018 roku przypada 25 lat istnienia Royal Oak Offshore. Ćwierćwiecze stanowi doskonały pretekst do prezentacji wybranych modeli pochodzących z kolekcji wykreowanej na bazie Royal Oak, twórczo rozwiniętych wizualnie i funkcjonalnie. Niniejszy artykuł poświęcę Royal Oak Offshore Ref. 26550AU oraz późniejszym jego wcieleniom. Wspomniany zegarek jest kombinacją cech wpisujących się w DNA manufaktury z Le Brassus, a także uwzględniających koncepcję Offshore. Mam na myśli charakterystyczne dla Audemars Piguet komplikacje, takie jak stoper, tourbillon, takoż materiały wykraczające poza stal, złoto, platynę. Premiera Royal Oak Offshore Ref. 26550AU miała miejsce podczas genewskiej wystawy Salon International de la Haute Horlogerie w 2011 roku. Kopertę zegarka wykonano z włókna węglowego, co dobrze wkomponowuje się w sportowy sznyt oferty. Dzięki temu „czasomierz” jest stosunkowo lekki pomimo średnicy 44 mm oraz grubości 14 mm. Włókno węglowe zestawiono z czarną ceramiką, z której wytworzono ośmiokątny pierścień, koronkę, przyciski obsługujące pracę stopera. Dodatkowo przyciski umieszczono w tytanowych osłonach. Stylistyka tarczy nawiązuje do modeli Offshore poprzez charakterystyczną dekorację „Méga Tapisserie”, a ponadto posiada upiększone masą luminescencyjną indeksy godzinowe wykonane z białego złota, wskazania stopera oraz widoczny na godzinie 6 tourbillon, który, oprócz sekundnika usytuowanego na godzinie 9, dodaje całości „życia”. Wskazówki godzinową, a także minutową wytworzono z białego złota i one również zawierają masę świecącą.

Na tarczy między innymi znalazł się napis „Automatic”, co może stanowić cenną informacją zważywszy, że widok spod przeszklonego dekla stwarza sugestię zegarka z naciągiem manualnym. Tymczasem w manufakturowym mechanizmie oznaczonym jako kaliber 2897 użyto peryferyjny wahnik, który ukryto pod tarczą. W momencie prezentacji werku, firma Audemars Piguet była pierwszą stosującą to rozwiązanie. Co prawda peryferyjne wahniki wcześniej wykorzystywał Patek Philippe (kaliber 350), Carl F. Bucherer (kaliber A1000), jednakże były one widoczne w przeciwieństwie do dzieła autorstwa Audemars Piguet, a ponadto różniły się konstrukcyjnie w kontekście działania naciągu. W kalibrze 2897 pracujący na łożysku kulkowym wahnik wykonuje po obwodzie mechanizmu pełny obrót o kącie 360 stopni i zazębia się z kołem związanym z wałkiem sprężyny. Koło to, obracając się, naciąga sprężynę umieszczoną w bębnie. W jego osi, od strony dekla, widoczne jest koło zapadkowe o skośnych zębach wraz ze sprężynującą zapadką. Rzeczone komponenty zapobiegają gwałtownemu rozwinięciu naciągniętej sprężyny i umożliwiają skierowanie jej siły napędowej na przekładnię chodu oraz dalsze podzespoły. Wahnik wraz z półwieńcem wykonano z platyny 950. Jego usytuowanie na obwodzie mechanizmu pozwala zmniejszyć grubość werku, a ponadto wnosi walor estetyczny ponieważ odsłania podzespoły stanowiące ucztę dla oczu. Jak na przysłowiowej dłoni widać części stopera, którego zasadę działania nieco przybliżę.

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26550AU Audemars Piguet Calibre 2897

Komplikację tę oparto na kole kolumnowym koordynującym start, stop oraz reset wskazań. Naciśnięcie przycisku startu stopera, obraca koło kolumnowe (1) o jeden ząb za pośrednictwem dźwigni włączającej, a dalej zapadki bezpośrednio współpracującej z kołem kolumnowym. To z kolei uaktywnia dźwignię kasującą (2), której końce oddalają się od krzywek centralnego koła sekundowego (3) oraz koła licznikowej wskazówki minutowej (4). Sekundowe koło włączeniowe (5) i sekundowe koło dodatkowe (6) cały czas zazębiają się ze sobą, są one ułożyskowane chybotliwie, a ich ostro zakończone zęby mają charakterystyczny trójkątny kształt. Centralne koło sekundowe, na osi którego osadzona jest sekundowa wskazówka licznikowa, zębów ma znacznie więcej, co pozwala dokładniej zliczać sekundy. W momencie pracy stopera, tworzy ono przekładnię z sekundowym kołem włączeniowym. Jeden pełny obrót centralnego koła sekundowego uaktywnia koło pośredniczące (7) zazębiające się z kołem minutowym obracającym się o jeden ząb, a tym samym powodującym przeskok minutowej wskazówki licznikowej o jedną minutę. Jak nietrudno się domyślić patrząc na tarczę Royal Oak Offshore, zarówno koło minutowe, jak i pośredniczące, mają po 30 zębów, co odpowiada podziałce licznika wskazówki sumującej minuty. Zatrzymanie pracy stopera sprawia, że zapadka, której pozycja ustalana jest między innymi za pomocą sprężynki (8), zostaje wprowadzona na powierzchnię kolumny koła. Koło włączeniowe oddala się od centralnego koła sekundowego, które dodatkowo blokowane jest poprzez ruch dźwigni zatrzymującej (9) opierającej się drugim końcem na kole kolumnowym. Ciąg tych wszystkich zdarzeń umożliwia odczytanie pomiaru. Reset wskazań wprawia w ruch koło kolumnowe, zapadka chybotki (10) pozostaje na kolumnie koła, występ dźwigni kasującej (2) wpada we wcięcie między kolumny koła, a jej końce spadają na krzywki centralnego koła sekundowego i koła licznikowej wskazówki minutowej powodując ustawienie wskazówek licznikowych stopera w pozycji zerowej.

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26550AU Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26550AU

Przedmiot niniejszego opracowania odbieram bardziej w kategorii dzieła sztuki aniżeli podstawowego miernika czasu, jednakże zupełne zlekceważenie dokładności działania byłoby dużym błędem. Jest to bowiem jedna z najistotniejszych cech dobrego zegarka. Precyzja pomiaru czasu w największym stopniu zależy od oscylatora oraz wychwytu. Royal Oak Offshore Ref. 26550AU, oprócz funkcji czasomierza, uzupełniono o obiegowe urządzenie wychwytu czyli tourbillon. 26 czerwca 1801 roku patent na tourbillon uzyskał Abraham-Louis Breguet, a jego wynalazek był wynikiem bezradności w efektywnym niwelowaniu błędów pozycyjnych. Zauważono bowiem, iż w zależności od pozycji w jakiej pracował zegarek (wertykalna, horyzontalna) otrzymywano niedokładności chodu o różnym nasileniu. Zdiagnozowano co prawda przyczyny problemu, lecz nie potrafiono skutecznie się z nim rozprawić. Breguet wpadł na pomysł umieszczenia wychwytu oraz oscylatora w obrotowej klatce, która w ciągu minuty wykonywała obrót wokół własnej osi. W trakcie obrotu wychwyt obiegał wkoło oś balansu, który także zmieniał swoje położenie. W rezultacie błędy pozycyjne wyrównywały się. Obecnie znane są skuteczne i prostsze metody radzenia sobie z tym problemem, jednakże obiegowe urządzenie wychwytu wnosi walor estetyczny dodając wskazaniom uroku. Jest też jednym z wyznaczników elitarnego zegarmistrzostwa (Haute Horlogerie). Tourbillon zastosowany w Royal Oak Offshore Ref. 26550AU składa się z 85 części, których waga zasługuje na odnotowanie. Koło balansu, wraz ze śrubami obciążeniowymi i wyważeniowymi wkręconymi w wieniec, waży 0,017 gram, klatka waży 0,45 gram, a wychwyt 0,12 gram. Zegarmistrz potrzebuje trzech dni na złożenie wspomnianej komplikacji natomiast piętnaście dni trwa złożenie wszystkich 335 części mechanizmu oznaczonego jako kaliber 2897. Czynność tę, od początku do końca, zawsze wykonuje jeden zegarmistrz. Co więcej, werk jest dwukrotnie składany, najpierw w celu sprawdzenia poprawności działania konstrukcji, a gdy kaliber przejdzie wszystkie testy jest rozkładany, części są drobiazgowo czyszczone i następnie ponownie składane w finalną całość. Pozytywny obraz dopełnia wykończenie. Płytę łożyskową, mostki, poddano procesowi rodowania natomiast powierzchnie wybranych komponentów upiększono delikatnym szlifem oraz potraktowano piaskowaniem. Ich krawędzie ręcznie załamano i wypolerowano na wysoki połysk. Wypolerowano również krawędzie otworów na kamienie rubinowe, śrubki, a także główki śrub. Ponadto nie zabrakło dekoracji w postaci groszkowania. Dobrze więc, że wahnik w pomysłowy sposób został ukryty pod tarczą. Umożliwiono w ten sposób niczym nieskrępowane nacieszenie oczu piękną sztuką zegarmistrzostwa.


W 2015 roku zaprezentowano nową wersję Royal Oak Offshore Ref. 26550AU. Tym razem zrezygnowano z napisu „Automatic” na tarczy, a zamiast tego wykonano dodatkowy otwór uwidaczniający pracę wahnika oraz koła związanego z wałkiem bębna sprężyny napędowej. Obrazuje to powyższy materiał filmowy. Jednakże firma Audemars Piguet nie powiedziała ostatniego słowa w kontekście designu rzeczonego Offshore. W latach 2016-2017, na fali sukcesu wielobarwnych Diverów, wprowadzono do oferty nowe zestawienia kolorystyczne i materiałowe.

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26540ST Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26540ST Audemars Piguet Royal Oak Offshore Ref. 26540ST

Włókno węglowe, a także ceramikę zastąpiono stalą (Ref. 26540ST) oraz różowym złotem (Ref. 26540OR). Zegarki nabrały też więcej życia dzięki pogodnej kolorystyce tarcz, którą dopasowano do wyglądu koronki, przycisków stopera, paska. Powyższe modele są limitowane do 3 sztuk (z wyłączeniem wersji niebieskiej - limitacja 15 sztuk) i sprzedawane w butikach Audemars Piguet. De gustibus et coloribus non est disputandum, tak więc przytoczoną sentencją pozwolę sobie zakończyć publikację nie rozwodząc się nad słusznością działań manufaktury z Le Brassus. Nadmienię tylko, iż mnie przypadło do gustu wzornictwo Royal Oak Offshore Ref. 26540.

Specyfikacja techniczna

Referencja: 26550AU / 26540ST / 26540OR

Koperta

Średnica: 44 mm
Grubość: 14,45 mm
Materiał: Włókno węglowe / Stal nierdzewna / Różowe złoto
Wodoszczelność: 100 m (10 ATM)

Pierścień koperty

Materiał: Ceramika / Stal nierdzewna / Różowe złoto

Mechanizm

Kaliber: 2897
Średnica: 35 mm
Grubość: 7,75 mm
Ilość kamieni: 34
Ilość części: 335
Minimalna gwarantowana autonomia chodu: 65 godzin
Częstotliwość drgań balansu: 3 Hz (21600 wahnięć na godzinę)

Funkcje

Wskazanie godzin, minut, sekund
Tourbillon
Stoper